Коли починати вчити дитину читати?
Коли починати вчити дитину читати?
У віці 5-7 років в більшості дітей дозрівають необхідні мозкові системи, які є рушійними для опанування навичкою читання.
Тому сам процес навчання варто організовувати після досягнення дитиною 10-річного віку. Діти із труднощами в інтелектуальній, психологічній, фізичній сферах потребують тривалої підготовки і поступового навчання. Проте, коли батьки намагаються сформувати у дітей навчальну діяльність раніше, ніж ті досягли свого сензитивного періоду відбувається наступне: недостатньо розвивається права півкуля головного мозку, перевага надається лівій; виникають труднощі в роботі підкіркових систем, що призводить до виснаження, проблем з самоконтролем та саморегуляцією і навіть розвитку соматичних захворювань.
Перш, ніж навчати дитину читати переконайтесь, що у неї розвинуті слухове сприйняття мовлення, фонетичний слух, слухова та зорова пам'ять і зорове сприйняття.
Головні ознаки готовності до опанування новою навичкою:
-
Дитина розрізняє звуки навколо (Це машина а це сирена а це грім і т.д.).
-
Розуміє поняття тихо-гучно швидко-повільно.
-
Виконує багатоскладові інструкції (Візьми книжку з верхньої полиці поклади її в середню шухляду комоду в коридорі).
-
Може зрозуміти зміст прочитаного дорослим дати відповіді на запитання по тексту.
-
Володіє складанням римованих пар (мишка-кішка, ложка-дожка).
-
Може визначити звук в слові, його позицію, з допомогою порахувати склади.
Важливо! На етапі вивчення букв потрібно називати їх як звуки (Не «ве» «де», а «в», «д» і т.д.). З метою,щоб уникнути труднощів під час утворення складів (Як «н» і «а» - це «на», а не «ена»).
Щоб засвоїти літери алфавіту потрібно закріпити образ букви в різних варіаціях: побачити, доторкнутися, зліпити, вирізати, клеїти, викласти, проспівати, проказати. Це не тільки цікавіше, а ще й ефективніше.
Якщо перед опануванням літер у дитини є труднощі звуковимови, необхідно звернутися до логопеда. Якщо ж є труднощі пов'язані із затримкою мовлення, варто проконсультуватися із неврологом.
Підготувала фахівець (консультант) інклюзивно-ресурсного центру (вчитель-дефектолог) – Малярчук Ірина Петрівна.