A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області

Використання нетрадиційних методів реабілітації та лікування в корекційній роботі в родині.

Дата: 11.04.2022 12:29
Кількість переглядів: 29

Ознаки затримки психофізичного розвитку, пов'язані з ушкодженням мозку, у багатьох дітей виявляються уже в ранньому дитинстві: запізнілим початком ходіння, незграбністю в рухах, затримкою у розвитку мовлення, зниженою пізнавальною активністю. Залежно від того, які функціональні системи мозку зазнали ушкодження, можна спостерігати окремі особливо виражені порушення пізнавальної діяльності. У деяких дітей найбільш вираженими є недоліки розвитку мовлення, читання, в інших - лічби, просторової орієнтації, довільної регуляції поведінки.Крім розглянутих біологічних факторів, затримку розвитку можуть зумовити ще й так звані соціальні або біологічні чинники. Сама назва говорить про те, що тут негативний вплив на розвиток дитини справляють умови соціального оточення (умови проживання, організації розвитку, вигодовування (харчування), спілкування тощо).

Відставання дитини у розвитку пов'язане з меншою її активністю: вона сама менше звертає уваги на розмаїття навколишнього світу і, відповідно, у неї менше виникає запитань, а ті, що виникають, переважно, поверхові. Недостатню активність такої дитини повинен компенсувати дорослий власною ініціативою у спілкуванні і приверненні дитячої уваги до багатьох речей, які вона сама могла б і не помітити.

Теоретичне дослідження сучасного стану проблеми реабілітації дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку підтвердило значний інтерес дослідників і фахівців-практиків до пошуку шляхів покращення їх стану здоров’я, рівня психофізичного розвитку з використанням різних засобів фізичного виховання та фізичної реабілітації на підставі врахування їх специфічних особливостей і можливостей.

Визначено, що базовими, безумовно, є традиційні педагогічні методи, але з обов'язковим використанням нетрадиційних, які допомагають глибшій корекції, особливо зачіпаючи стани, супутні мовленнєвій патології.

Звукотерапія

Сприйняття різних звуків, ритмів, мелодій чинить сприятливий психологічний і фізіологічний вплив на дитячий організм.

         Перевагами звукотерапії є:

1. Абсолютна нешкідливість;

2. Легкість і простота застосування;

3. Можливість контролю;

4.Зменшення необхідності застосування інших лікувальних методик, більш навантажувальних, які віднімають багато часу.

         Звукотерапія протипоказана:

* Дітям із схильністю до судом.

* Хворим отитом.

* Дітям, у яких різко наростає внутрішньочерепний тиск.

 

Ароматерапія

Діти - чутливі і вразливі натури, що сприймають дію ароматерапії без всякого упередження, тому їхня реакція на ефірні масла завжди позитивна.

Застосування засобів ароматерапії в дитячій кімнаті дозволяє підтримувати гарний настрій у дітей, а також допомагає вилікувати простудні захворювання, порушення сну, поведінки, гіперактивність.

 

Ізотерапія

Це лікування за допомогою залучення дитини до мистецтв.

•Підвищує пізнавальну активність дітей, сприяє сенсорному та руховому розвитку, концентрує увагу.

•Дозволяє здійснювати більш ефективний вплив на формування емоційної сфери, спонукає до подальшого розвитку компенсаторних властивостей збережених функціональних систем.

         Педагогічна корекція за допомогою у дітей із ЗПР має свої особливості і визначає доцільність врахування загальних та індивідуальних напрямів і умов роботи, а саме: віку дитини, ступеня зрілості всіх функціональних систем, індивідуальних властивостей її особистості.

 

Пісочна терапія

•Метатакої терапії - не змінювати та  переробляти дитину, не вчити його якимось спеціальним поведінковим навичкам, а дати йому можливість бути самим собою.

•Основними інструментами даного методу є пісок і мініатюрні фігурки, для створення пісочної картини. Кожна фігурка з'являється в піскової композиції не випадково, вона виражає найбільш актуальні для дитини почуття і думки.

Основна ідеяпісочної терапії формулюється так: гра з піском надає дитині можливість позбутися від психологічних травм за допомогою перенесення зовні, на площину пісочниці, фантазій і формування відчуття зв'язку і контролю над своїми внутрішніми спонуканнями.

 

Казкотерапія

1.Терапевтична казка відрізняється від звичайної тим, що вона  складена спеціально з урахуванням особливостей конкретної дитини. Її персонажі переживають ті ж емоції, борються з тими ж страхами, комплексами, що й малюк.

2. Дитина порівнює себе з персонажем, аналізує його поведінку (таким чином вдаючись до самоаналізу) і на його прикладі вчиться долати  труднощі різного характеру у реальному житті.

3. Казка розвиває уяву дитини, розширює її світогляд.

4. Слухаючи і аналізуючи казки в дитинстві, людина поповнює  у підсвідомості банк життєвих ситуацій, що за необхідності може бути активізований.

5. Терапевтична казка створює особливий зв’язок між дитиною і дорослим, що ґрунтується на довірі та впевненості.

6. У процесі казкотерапії негативні персонажі, що є втіленням дитячих страхів та комплексів перетворюються на позитивні.

Саме тому казкотерапія є одним із найефективніших  психологічних методів роботи з дітьми.

 

Релаксація

•Поєднання різних стимулів (музики, кольору, запахів, тактильних відчуттів) впливає на психічний і емоційний стан дитини, має заспокійливу, розслаблюючу, тонізуючу та стимулюючу дію.

Тому РК не тільки сприяє досягненню релаксації, але і дозволяє активізувати різні функції центральної нервової системи.

•  РК дозволяє навчати дітей розрізненню кольорів, відтінків, музичних нот, тактильних відчуттів.

•Використання технологій релакс-кімнати є ефективним способом немедикаментозної релаксації і відновлення працездатності, ослаблених функцій організму, прискорює процес реабілітації дітей .

Різновиди терапії сприяють корекції мислення, зорової, слухової пам’яті та сприймання, розвитку дрібної та загальної моторики, фізіологічного та мовного дихання, удосконалення поведінки, дають позитивний ефект у корекції як первинних так і вторинних порушень, дозволяють успішно проводити навчання і випускати дітей до перших класів загальноосвітніх шкіл, де вони показують високий рівень знань, умінь та навичок.

Рекомендації батькам, які мають дітей з затримкою психофізичного розвитку :

-Розвивайте вміння спілкування з дітьми:

— Будуйте взаємини з дитиною за допомогою розуміння, довіри і тепла

— Контролюйте поведінку дитини, не нав’язуючи жорстких правил

— Уникайте надмірної м’якості та завищених вимог до дитини

— Не вказуйте категорично, уникайте слів «ні» і «не можна»

— Повторюйте своє прохання одними і тими ж словами багато разів

— Для підкріплення усних інструкцій використовуйте зорову стимуляцію чи методи заохочення

— Запам’ятайте: балакучість, рухливість і недисциплінованість дитини не є навмисними

— Завжди слухайте те, що хоче сказати дитина

 

 

 

 

Інформацію підготувала фахівець(консультант) інклюзивно-ресурсного центру ( вчитель-логопед) О.В.Сива.

Джерело: інтернет ресурс.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора