Портфоліо - як накопичувальна система оцінювання
Впродовж організації інклюзивного навчання враховуючи, індивідуальну освітню траєкторію, яка забезпечується індивідуальною программою розвитку (ІПР) відбувається моніторинг компетентнісного зростання дитини. Відповідно до цього невід'ємною частиною моніторингу є аналіз динаміки розвитку особи, що має освітні труднощі.
Такий моніторинг відбувається на основі діагностики рівня досягнутих результатів у ІПР пункт 12, після виконання ІПР. Тобто вкінці навчального року. Під час моніторингу здійснюється врахування поставлених цілей серед описаних сфер розвитку та очікуваних результатів, які планувалося досягнути. Згідно цього збирається чергове засідання команди психолого-педагогічного супроводу особи (КППС) та підводяться підсумки.
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів ефективно може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо - це накопичувальна система оцінювання, що передбачає збір різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Зразок портфоліо
https://vseosvita.ua/library/portfolio-dla-pervoklasnika-nus-zrazok-portfolio-dla-1-klasu-nus-402604.html
Завдання портфоліо можна сформулювати і так:
- динаміка опанування освітніми цілями за кожною з сфер розвитку;
- створення ситуації успіху для кожного учня, підвищення самооцінки і впевненості у власних силах;
- максимальний розвиток індивідуальних особливостей кожної дитини;
- розвиток пізнавальних інтересів учнів і формування готовності до самостійного пізнання;
- розвиток мотивації навчання і творчої праці;
- формування позитивних моральних і естетичних якостей особистості;
- формування навиків рефлексії, вміння аналізувати;
- формування життєвих ідеалів, стимулювання прагнення до самовдосконалення.
Розділ «Моє навчання»
Цей розділ учень заповнює вдалими контрольними, цікавими проектами, творчими роботами, відгуками про прочитані книги, графіками росту швидкості читання. Доцільно даний розділ вести за предметами.
Розділ «Моя громадська робота»
Усі заходи, які проводяться в рамках навчальної діяльності можна віднести до громадської роботи. В даному розділі учень пише про свою участь у позакласній роботі (участь у конкурсах, виставах, оформлення стінгазети, виступ на певному заході тощо.)
Оформляти даний розділ доцільно, використовуючи малюнки, фотографії, короткі повідомлення на тему.
Розділ «Моя творчість»
Тут учень розміщує свої малюнки, вірші, казки. Якщо це якийсь виріб, можна дати його фотографію. Тут доцільно розміщувати фотографії учня під час участі у шкільних заходах.
Розділ «Мої враження»
У початковій школі учні ходять на екскурсії, в театр, музеї. Після походу потрібно запропонувати учням виконати домашнє завдання, у якому потрібно описати свої враження від проведеного заходу.
Розділ «Мої досягнення»
Тут розміщують грамоти, сертифікати, дипломи, похвальні листи, а також копії табелів.
Найкраще все розміщувати не за значимістю, а в хронологічному порядку.
Розділ «Відгуки і побажання»
Даний розділ допоможе підвищити самооцінку учня.
Таким чином, портфоліо діє можливість КППС ґрунтовно оцінити якість організації освітнього процесу учня з ООП та визначити сильні сторони і рівень виконання ІПР.
Використані джерела:
- Методичний вісник: ПОРТФОЛІО як засіб підвищення якості освіти. (випуск 2) / Упорядники Л.Скальська, О.Нижник, А.Дутчак, С.Клімковська. – Івано-Франківськ: ОІППО, 2009.
- https://lib.iitta.gov.ua/715519/1/1%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%96%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20.pdf
Інформацію підготувала фахівець (консультант) інклюзивно-ресурсного центру (вчитель-дефектолог) Малярчук Ірина Петрівна.