ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ
З 5-ТИ, 6-ТИ ЧИ 7-МИ РОКІВ???
Фахівець(консультант)
практичний психолог
КУ «інклюзивно-ресурсний центр»
Рожищенської міської ради
Гірса Тетяна Володимирівна
Школа – важливий етап в житті кожної людини. Сім’ю майбутнього першокласника чекають серйозні зміни – дитина готується до навчання у школі. Але разом з безкінечними турботами про стильний шкільний ранець та новий спортивний костюм постає, мабуть, найважливіше питання: « Чи готова моя дитина до шкільного навчання, чи здатна вирішити організаційні питання самостійно, наскільки успішно адаптується в освітньому середовищі?»
Перед початком нового навчального року я, як практичний психолог Рожищенського інклюзивно-ресурсного центру, найчастіше відповідаю на питання : «Чи віддавати дитину майбутньої осені до школи, чи ще рік почекати з початком навчання?» Багатьох батьків шестирічок і, навіть тих, кому ще немає шести, хвилює це питання. Заклопотаність батьків зрозуміла: адже від того наскільки успішним буде початок шкільного навчання, залежить успішність дитини в наступні роки, її ставлення до школи, навчання і, в кінцевому результаті, благополуччя в її шкільному та дорослому житті.
Адже психологічне обстеження дитини, що вступає до школи, дає змогу націлити вчителя на слабкі та сильні сторони учня; допомогти батькам у вирішенні виховних задач, з якими вони стикаються з перших днів навчання у школі; визначити сформованість суттєвих для шкільного навчання особливостей психіки дитини; розкрити індивідуальну своєрідність психічного розвитку дитини та її потенційні можливості; намітити, якщо це потрібно, напрями психологічної корекції особистості дитини.
Віднині кожна дитина, яка досягла 6 років, має гарантоване місце у школі. Лише батьки вирішують, віддати сина або доньку на навчання з шести років чи почекати до семи. Варто зрозуміти – це не питання зручності. Що, як дитина ще не здатна витримувати шкільне навантаження? Який рівень готовності до школи майбутнього першокласника? І як цей рівень виявити?
Спробуємо розібратися, на що звернути увагу батькам, щоб зрозуміти, чи дитина готова до початку шкільного навчання, а також, що вони можуть зробити для успішного проходження адаптаційного періоду.
Загалом поняття «готовність дитини до школи» розглядається, як комплексне, яке охоплює всі сфери життя та діяльності майбутнього першокласника. Необхідно одразу розділити поняття педагогічної та психологічної готовності до школи. Під педагогічною готовністю, як правило, мається на увазі уміння читати, рахувати та писати. Однак сама по собі наявність лише цих вмінь та навичок не є гарантом того, що дитина буде навчатися успішно.
Психологічна готовність до навчання у школі:
• фізіологічна готовність;
• інтелектуальна готовність;
• емоційно-вольова готовність;
• соціальна готовність;
• мотиваційна готовність.
Фізіологічна готовність означає достатній рівень дозрівання організму дитини, стан її здоров’я. Зрозуміло, що здорові діти краще пристосовуються до змін пов’язаних з початком навчання.
Інтелектуальна готовність пов’язана із відповідним рівнем розвитку пізнавальної сфери дитини, тобто тих процесів, завдяки яким дитина пізнає навколишній світ: мислення, увага, пам’ять, сприймання, уява.
Дуже бажаним для успішного навчання є вміння дитини відповідати на запитання, уміти висловлювати свої думки. Передумовою цих вмінь є достатній словниковий запас майбутнього школярика. Достатній розвиток мовлення є ще одною складовою інтелектуальної готовності дитини до навчання.
Не менш важливою, ніж інтелектуальна, є емоційно-вольова готовність дитини до навчання. Ця складова включає достатній розвиток волі, послаблення імпульсивних реакцій, вміння керувати своїми емоціями (наприклад, слухати, не перебиваючи). Емоційно-вольова готовність вважається сформованою, якщо дитина вміє ставити мету, докладати зусиль для реалізації мети, долати перешкоди, виконувати не цікаву, але корисну роботу.
Наступний момент – соціальна готовність. Вона містить у собі сформованість у дитини якостей, завдяки яким вона може спілкуватися з іншими дітьми, з вчителькою. Це і бажання спілкуватися, і вміння встановлювати взаємовідносини з однолітками і дорослими; уміння поступатися, підкорятися інтересам дитячої групи, класу; повага до бажань інших людей.
Мотиваційна готовність сформована, якщо у дитини є бажання ходити до школи, є прагнення здобувати знання, дізнаватись нове, цікаве, виконувати нову соціальну роль – роль школяра. І тут багато що залежить від Вас, шановні батьки. Не залякуйте малюка школою, фразами подібними до такої: «Ось підеш у школу – там тобі покажуть!» Налаштовуйте на школу позитивно: «У школі буде цікаво, радісно, ти дізнаєшся багато нового і корисного».
У разі виникнення питань щодо готовності дитини до навчання в школі, або навчання дитини в школі з особливими освітніми потребами звертайтеся в Рожищенський інклюзивно-ресурсний центр, що знаходиться за адресою: смт. Дубище, вул. Зелена, 49 ( приміщення школи). Де спеціалісти центру: практичний психолог, вчитель-логопед, вчитель-реабілітолог та вчитель-дефектолог нададуть виключну, фахову консультацію щодо питання, які Вас турбують або ж , за потреби, проведуть комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
https://rada.info/upload/users_files/42148607/7a80d291da3652619a1c3b9058a158f2.docx